Apa yg hendak dicari?

Isnin, 21 Oktober 2013

First make:Pavlova (o^_^)o o(^_^o)

Konichiwa (^_^)/ Assalamualaikum...
apa khabar blogger sekalian?sihat?...Alhamdulillah....

Jam 4 petang pada 8 oktober 2013 maka tamat lah sudah peperangan minda pelajar-pelajar batch 1998,iaitu Penilaian Menengah Rendah...
Alhamdulillah...kertas2 soalan telah selamat dijawab walaupun ada beberapa kertas yang memeningkan dan sekarang mungkin kertas2 itu sedang disemak...
Ya Allah Ya Tuhan ku Kau tenangkan lah hati pemeriksa kertas jawapan peperikasaan semasa menyemak kertas jawapan kami(pelajar PMR) Ya Allah...
Amin...

Okey2...back to the topic...
taadaaa.... /(^o^)\
hehe
ni sebenarnya pavlova percubaan kedua



Aik??...apa sal tiba2 je buat pavlova ni?
#Percubaan pertama(10.10.2013)
Haa...cerita dia macam ni...
Asalnya kakak Aida yang ajak buat sebab cikgu kat kolej dia yang suruh...hasilnya...ermpp...memang cantik...naik tinggi pula tu...bila pegang..waa...lembut macam marshmallow...than...time rasa...ermmnyumm..tiba2 zzzeeekkk...huh...macam otak kena litar pintas...Ya Allah...manisnya....tak tau la macam mana kakak Aida boleh makan banyak...

Dari segi deko(ceh deko tu)pula...kami hentam je...kiwi dengan epal potong 3 segi kecil2 jadi tabur je atas pavlova tu than tambahkan sedikit rainbow rice...bagi lawa sikit cover buah2 yang berselerak tu...tak ada gambar nak tunjuk sebab ingat nak telan je...jadi..bayangkan la sendiri...tapi jangan teruk sangat tau..hehe

#Percubaan kedua(11.10.2013)
Hehehe....kali ini Aida buat sendiri(tgk gmbr kat atas,cantik tak?hehe)...ini untuk bekal masa jalan2 tengak cerita #Graviti dekat Taiping Sentrel...Tapi, tak jadi bekal pun...sebelum bertolak lagi kami dah makan...

Kali ni yang Aida buat tak naik tak tau sebab apa...tapi dah tak manis..yey...nyum2...sebab Aida dah kurangkan gula...sesuai dengan taste Aida...Insyaallah..selamat juga untuk yang mempunyai penyakit kencing manis...hahaha...macam puji diri sendiri dah...ish2...
Okey lah..sekarang Aida nak kongsikan resepi Pavlova ni...

Bahan-bahan
4 biji putih telur ayam
3/4 cawan gula kastor
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu makan cuka
1 sudu teh esen vanila

Topping
whipped cream
buah-buahan masam

Cara-cara
1.Pukul putih telur sehingga kembang kemudian masukkan gula kastor pukul sebati...Aida guna mixer(mesin adun bahan)je...

2.Selepas tu,masukan tepung jagung,esen vanila dan cuka...gaul sebati...

kalau nak tau jadi ke cuba terbalikkan bekas tu...insyaallah kalau x tumpah or lambat jatuh tu jadi la...


3.Panaskan oven selama 3 minit dengan suhu 170 darjah celcius.Lapikkan loyong dengan kertas minyak kemundian tuangkan adunan tadi....Masukkan kedalam oven dan bakar selama 30 minit dengan suhu 170*c....

4. Setelah siap bakar...keluarkan dari oven dan biar sejuk seketika...siap...
eh eh...jangan lupa toppingkan dengan whipped cream dan buah-buahan tau...

pavlova yg belum ditopping

setelah ditoppingkan dengan whipped cream

~~ sekian ~~

PS# sedang mencari sponsor untuk Giveaway Friendship HimeOuji Shop

1 ulasan:

Nurazlan Azmi berkata...

nice resepi...nanti nak try lah :D

Gift Form Timizero